Cineart werd opgericht door André Weis en René Mestdagh in 1962 om Studio Arenberg om te kunnen uitbaten en was dus een nv. De nv Cinéart werd in 1984 opgekocht door Cinélibre en Progès Films SA, omdat ze Studio Arenberg opkochten voor hun eigen exploitatie, waardoor de nv gepaard ging aan de koop. Tot 1995 stond Cinéart enkel en alleen in voor het programmeren van kwaliteitsfilms in Studio Arenberg. “Cinéart, de naamloze vennootschap die Cinélibre in 1984 kocht om de Studio Arenberg te kunnen beheren, zal zich vanaf januari 1995 ook bezighouden met distributie (Cinélibre-Cinéart,2005)”. Vanaf dan deed het beide, zowel distributie als exploitatie/programmatie. Op 30 juni 1998 valt de beslissing om de distributie af te scheiden van de exploitatie (CinélibreCinéart, 2005). Tot dan zijn beide activiteiten verenigd binnen Cinéart, de nv die men in 1984 kocht om de Studio Arenberg te kunnen uitbaten. De ‘oude’ Cinéart wordt vervangen door enerzijds de ‘nieuwe’ Cinéart, verantwoordelijk voor de distributie en anderzijds ‘Arenberg & Co’ verantwoordelijk voor de exploitatie van de Arenberg-Galeries.
Op 1 juli 2004, aan de vooravond van hun dertigjarig bestaan, wordt op de algemene vergadering beslist om de Cinélibre-films apart uit te brengen naast de Cinéart-films (Cinélibre-Cinéart, 2005). Cinélibre zal voortaan volledig autonoom van Cinéart functioneren en zich meer dan ooit profileren als “voorstander en verdediger van films die een steeds kwetsbaarder positie innemen binnen de filmmarkt” (Zie bijlage 6). Er worden nieuwe Cinélibre-kantoren geopend in de Gallaitstraat 60 in Schaarbeek, waar twee nieuwe rekruten fulltime instaan voor de programmering en de promotie.
Bron: De Weyer, B., & Biltereyst, D. (2009). De geschiedenis van de Belgische onafhankelijke filmdistributeur Cinéart-Cinélibre. Een voortdurend zoeken naar evenwicht tussen rendement en engagement.